الگوی اسلامی شادكامی  ***

الگوی اسلامی شادكامی ***

ناشر: موسسه فرهنگی دار الحدیث.

نویسنده: عباس پسندیده

شابک: 9789644937187

قیمت اصلی: 3٬400٬000 ریال

قیمت با تخفیف: 3٬060٬000 ریال


درباره این کتاب

شادكامى، از موضوعات مهم زندگى است كه مورد علاقه همه مردم بوده است و مكاتب گوناگون، از نظرگاه‏هاى مختلفى به آن پرداخته‏اند. محقق از دیرباز به این موضوع علاقه داشته و در باره آن، مطالعه و تحقیق نموده است. نخستین نتیجه این تحقیقات در سال 1384 در كتابى با عنوان رضایت از زندگى به چاپ رسید. این بررسى، هر چند نگاهى نو به منابع اسلامى داشت، امّا فاقد چارچوب نظرى معین، الگوى مشخّص، و فراگیرى در عوامل بود. از همان زمان، دغدغه یافتن پایه نظرى رضامندى از دیدگاه اسلام، در فكر و ذهن این‏جانب وجود داشت تا این كه به موضوع شادكامى- كه عام‏تر از رضامندى است- ختم شد و به عنوان رساله دكترى این‏جانب مطرح و تصویب شد. این پژوهش در گروه «روان‏شناسى اسلامى پژوهشكده اخلاق و روان‏شناسى اسلامى» نیز مورد توجّه قرار گرفت و كار تحقیق آن آغاز شد و سرانجام بخش‏هایى از آن به عنوان رساله دكترى ارائه و سپس به صورت كامل، آماده چاپ گردید.

هدف این پژوهش، آن بود كه با رویكردى روان‏شناختى، دیدگاه اسلام در باره شادكامى را كشف و تبیین نماید. این پژوهش، از نوع كتاب‏خانه‏اى و توصیفى است و در آن از نوع خاصى از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. این روش كه توسط پژوهشگر طراحى شده، متناسب با مقتضیات متون اسلامى (قرآن و حدیث) بوده و داراى سه بخش عمده فهم روان‏شناختى «تك‏گزاره‏ها»، «تك‏مفاهیم» و «مناسبات میان مفاهیم» است. در این بررسى، بیش از پنجاه موضوع و دست كم شش هزار متن در منابع اسلامى مورد بررسى قرار گرفتند و با استفاده از روش یاد شده، اطلاعات لازم، استخراج و طبقه‏بندى شدند و سپس مورد تحلیل و پردازش قرار گرفتند. در بخش روان‏شناسى مثبت‏گرا نیز با استفاده از منابعِ در اختیار، نظریه‏هاى شادكامى مورد بررسى قرار گرفتند و اطلاعات لازم استخراج شدند.

بررسى‏هاى اسلامى در شادكامى، چند نتیجه مهم و اساسى داشت:

اوّل‏: شادكامى دو ركن اساسى دارد: یكى «خیر» و دیگرى «سرور».

دوم: در دیدگاه اسلام، سعادت در دو سطح دنیوى و اخروى تعریف مى‏شود كه سطح دنیوى آن، هر چند مقتضیات حیات دنیوى را به رسمیت مى‏شناسد، امّا در راستاى سعادت اخروى قرار مى‏گیرد. بر این اساس، شادكامى، عبارت است از: زندگى مبتنى بر خیرِ همراه با سرور كه از دنیا آغاز مى‏شود و در آخرت تداوم مى‏یابد و جاودانه مى‏گردد.

سوم‏: ساختار احساس شادكامى از دو جزء اساسى «رضامندى» از تقدیر و «نشاط» تشكیل مى‏شود. البته متناسب با انواع تقدیر، رضامندى چهار قلمرو دارد: خوشایندها، ناخوشایندها، بایدها و نبایدها. اصطلاحات خاص هر كدام از این قلمروهاى چهارگانه نیز عبارت‏اند از: «شكر» در خوشایندها؛ «صبر» در ناخوشایندها؛ «رغبت» به بایدها (طاعت)؛ و «كراهت» از نبایدها (معصیت). همچنین متناسب با ابعاد انسان، نشاط به دو بخش مادى و معنوى تقسیم مى‏شود.

چهارم‏: شادكامى یك مبناى اساسى دارد و آن، توحید است. از این مبناى اساسى، مبانى انسان‏شناختى، جهان‏شناختى و دین‏شناختى مربوط به شادكامى سرچشمه مى‏گیرند.

پنجم‏: مؤلّفه‏هاى دوگانه رضامندى و نشاط، هر كدام یك پایه نظرى مشخّص دارند؛ نظریه رضامندى، «خیرباورى» و نظریه نشاط، «شادى و لذّت» است. این بدان معناست كه براى تأمین رضامندى باید خیرباورى و براى تأمین نشاط باید لذّت را به وجود آورد. البته هر كدام از این دو، مباحث خاصى دارند كه در جاى خود بدان پرداخته شده است.

ششم‏: بررسى‏ها نشان دادند كه گذشته از پایه نظرى، براى تأمین رضامندى و نشاط، یك سرى عوامل نیز وجود دارند. در بحث رضامندى- كه چهار حوزه دارد-، عواملى وجود دارند كه موانع رضامندى را كنار مى‏زنند و فرایند رضایت را تسهیل مى‏كنند. نكته مهم این كه این عوامل، خود دو گروه‏اند: یكى عوامل مشترك در هر دو حوزه خوشایند و ناخوشایند، و دیگرى عوامل اختصاصى هر كدام از موقعیت‏هاى چهارگانه رضامندى. در بحث نشاط نیز عواملى وجود دارند كه لذّت كامل و بدون پیامد منفى را تأمین مى‏كنند.

هفتم‏: در بررسى تطبیقى میان دیدگاه اسلام و روان‏شناسى مشخص شد كه در باره شادكامى، دو رویكرد در روان‏شناسى وجود دارد: یكى لذّت‏گرا و دیگرى سعادت‏گرا، كه دومى با منطق اسلام، هماهنگ‏تر است. در بُعد نظرى نیز نظریه‏هاى متفاوتى ارائه شده‏اند و هر كدام نیز عواملى را مطرح كرده‏اند. هر چند در مواردى هماهنگى میان این نظریه‏ها و عوامل با دیدگاه اسلام به چشم مى‏خورد، امّا در مجموع، از سویى سكولارند و رنگ توحیدى ندارند؛ از دیگر سو، با همه یا برخى از واقعیت‏هاى حیات انسانى منطبق نیستند؛ و از جهت سوم، فراگیر و همه‏جانبه نیستند و به بخشى از ابعاد پرداخته‏اند؛ و از جهت چهارم نمى‏توانند تداوم شادكامى در حیات اخروى را تأمین كنند.

نتیجه این كه براى تحقّق شادكامى باید الگوى «زندگى موحّدانه» را- كه به معناى توحیدباورى (ایمان) و تنظیم زندگى بر اساس آن است- اجرا نمود. در این الگو، شادكامى توسط خداوند، تقدیر و تدبیر مى‏شود؛ امّا تحقّق آن، به واكنش مناسب فرد بستگى دارد. از این رو، فرد باید «واقعیت‏هاى توحیدى» مربوط به شادكامى را بشناسد (واقعیت‏شناسى توحیدى) و خود و زندگى‏اش را با آن هماهنگ سازد (هماهنگ‏سازى با واقعیت‏هاى توحیدى). نتیجه آن مى‏شود كه زندگى، به طور كلّى، معنایى خدایى پیدا مى‏كند و فرد بر اساس آن، همه تقدیرهاى خدا را به طور كلّى، خیر ارزیابى مى‏كند و به رضامندى كلّى مى‏رسد. در ابعاد چهارگانه زندگى نیز، از سویى نسبت به نعمت‏ها «شكرگزار» و نسبت به بلاها «بردبار» مى‏گردد و از دیگر سو، نسبت به طاعت، «رغبت» پیدا مى‏كند و آن را «انجام» مى‏دهد و نسبت به معصیت، «كراهت» پیدا مى‏كند و آن را «ترك» مى‏نماید. همچنین با رویكردى توحیدى، به لذّت مادى و معنوى با شرایط مشخّص شده آن مى‏پردازد و لذا نشاط را نیز تأمین مى‏كند. بدین سان، از تركیب رضامندى و نشاط با اجزاى آنها، احساس شادكامى تحقّق مى‏یابد. این الگو مى‏تواند مورد استفاده برنامه‏ریزان براى افزایش شادكامى در جامعه قرار گیرد. همچنین تك‏موضوعات خُرد این پژوهش و موضوعات پیرامونى آن مى‏تواند مسئله تحقیقات روان‏شناختى قرار گیرد و با تهیه مداخله‏ها، ساخت تست‏ها و مانند آن، ادبیات روان‏شناختى آن نیز تكمیل گردد.

مشخصات عمومی

شابک: 9789644937187
دسته بندی: علوم اجتماعی
موضوع اصلی: اخلاق و علوم تربیتی
موضوع فرعی: اخلاق اسلامی
نوبت چاپ: 7
وزن: 116 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1395
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نوع جلد: سلـفون

پیشنهاد ما

اخلاق اسلامی (آداب اجتماعی 2) ج4 ** مرکز مدیریت **

مولف: عبدالهادی مسعودی

1٬100٬000 ریال
990٬000 ریال

سیمای فرزانگان

مولف: رضا مختاری

1٬900٬000 ریال
1٬710٬000 ریال

واژه های اخلاقی از اصول كافی

مولف: ابراهیم پیشوایی ملایری

350٬000 ریال
315٬000 ریال

هنر همسرداری

مولف: حسن صدری مازندرانی

400٬000 ریال
360٬000 ریال

آداب معاشرت دراسلام

مولف: محمد کاظم هزار جریبی


120٬000 ریال

حسن خلق

مولف: آیت الله مكارم شیرازی

800٬000 ریال
720٬000 ریال

پاكیزگی و بهداشت در اسلام

مولف: سید مهدی صانعی


60٬000 ریال

جهاد نظامی ( براساس آموزه های قرآن و اهل بیت ع )

مولف: عباس كوثری

300٬000 ریال
270٬000 ریال

تعامل با نیازمندان ( براساس آموزه های قرآن و اهل بیت ع )

مولف: محمدمهدی فیروزمهر

220٬000 ریال
198٬000 ریال

تعامل طلبکار و بدهکار ( براساس آموزه های قرآن و اهل بیت ع)

مولف: حسن شیرزاد کمانگر

220٬000 ریال
198٬000 ریال

سخن و تحول آفرینی گامی در شناخت روش های تاثیرگذاری

مولف: عباسعلی اختری

250٬000 ریال
225٬000 ریال

رفتار با دشمنان ( براساس آموزه های قرآن و اهل بیت ع )

مولف: سید حسن حیدری موسوی

240٬000 ریال
216٬000 ریال

مسئولیت و سازندگی (روش تربیتی اسلام)

مولف: علی صفایی حایری

1٬250٬000 ریال
1٬125٬000 ریال

اشراقات الایام لافاضات الانام بحثهایی درباره اخلاق اسلامی

مولف: میرزا رضا كلباسی

600٬000 ریال
540٬000 ریال

رفتاربا همکیشان براساس آموزه های قرآن و اهل بیت (ع)

مولف: عیسی عیسی زاده

650٬000 ریال
585٬000 ریال

جمع ها و حاصل جمع ها

مولف: علی صفایی حائری

870٬000 ریال
783٬000 ریال

نامه های بلوغ

مولف: علی صفایی حایری

1٬150٬000 ریال
1٬035٬000 ریال